לא צריך להכביר במילים אודות הצפת מקצוע עריכת הדין בישראל.
עם ממוצע של יותר מ-630 עורכי דין לכל 100,000 אזרחים, פי 2 מאנגליה ופי 3 מגרמניה, לכולם ברור שהאתגר להצליח בתחום הוא איננו פשוט.

מדובר בסוגיה שנוגעת לא רק לעורכי דין צעירים אשר מחפשים את הדרך הנכונה לבנות קהל לקוחות. גם עורכי דין וותיקים ומשרדים בעלי ניסיון עשיר נדרשים לבצע התאמות ו"חישוב מסלול מחדש".

הן מבחינת פעילות בשדה הווירטואלי ובמדיה הדיגיטלית והן משום שמשרדים הנפתחים בקצב מסחרר נוגסים בנתחים הולכים וגדלים מהשוק.

google

האינטרנט כזירת המשפט החדשה

היות שכללי לשכת עורכי הדין מטילים מגבלות שונות על עורכי דין מבחינת פרסום ושיווק, רשת האינטרנט הפכה לזירה אולטימטיבית לעוסקים בתחום.

השדה המשפטי הוא פופולרי מאד ברשת והגולשים בישראל (המבלים באינטרנט למעלה מ-7 שעות בממוצע ביום) יכולים בלחיצת כפתור לקבל מידע משפטי רב.

החל מקריאת חוקים ותקנות, דרך התרשמות מפסקי דין וכלה בעיון במאמרים, העלאת שאלות בפורומים, פנייה לעורכי דין ברשתות חברתיות וכמובן יצירת קשר דרך אתרי אינטרנט (פרטיים וכאלה הפועלים כאינדקסים).

רשת האינטרנט איננה רק אתגר אלא גם הזדמנות. התנהלות נכונה במרחב הווירטואלי שמלווה בחברה מקצועית יכולה לסייע לעורך הדין לנהל דיאלוג ישיר ובלתי אמצעי עם לקוחותיו. מנגד, משרדי עורכי דין שיוותרו על הפלטפורמה המקוונת פשוט מפקירים (כן, ממש כך) את המרחב למשרדים מתחרים.

עורך דין, שים לב, גם בתחום השיווק יש הצפה מקצועית

בדומה לענף עריכת הדין, גם בתחום המדיה והפרסום קיימת "הצפה מקצועית". אין ספור חברות לשיווק דיגיטלי מציעות שירותים שונים כגון בניית אתרים, קידום אתרים, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, שיווק באמצעות תוכן, הפקת סרטונים, עיצוב, מיתוג ושאר ירקות.

ההצפה הזו הביאה לכך שקשה למצוא חברות המתמחות בנושאים ספציפיים וממוקדים. למשל, חברות שיווק דיגיטלי אשר פועלת בשדה המשפטי בלבד.facebook

עורכי דין אשר מבינים את המשמעות של נוכחות דיגיטלית ברשת מתקשים לבחור חברה אשר תלווה אותם בדרך אל הגולשים – כלומר, הלקוחות.

מבחינה זו כדאי לזכור שגם בתוך עולם הדיגיטלי קיימות נישות ותתי התמחויות. כשם שלקוח שזקוק לעורך דין פלילי לא יפנה למשרד המתמחה בדיני עבודה, כך עורך דין המעוניין בשיווק ברשת צריך לבחור בעל מקצוע המכיר את הניואנסים שמאפיינים את הענף המשפטי ברשת.

רוצים דוגמה? בבקשה. לא מזמן הגיעה אלינו עורכת דין מוכשרת שבבעלותה משרד המתמחה בדיני משפחה.

"הקמתי אתר אינטרנט ואפילו שילמתי לחברת שיווק אבל התוצאות לא היו מרשימות, בלשון המעטה", התלוננה בפנינו.

בדיקה קצרה העלתה מספר שגיאות מהותיות בקמפיין שמקור מרביתן בחוסר הבנה של תחום דיני המשפחה. למשל, שמנו לב שכל העוצמה של הקמפיין הפרסומי הייתה מיועדת לקהל הנשי למרות שכמחצית מהלקוחות הזקוקים לשירותי עורך דין בתחום המשפחה הם גברים. הטעות התגלגלה לכדי "רצף של טעויות" שהקיף את כל הקמפיין (אתר אינטרנט, פייסבוק, פרסום ממומן וכדומה).

הצעד הראשון שעשינו היה לשנות את דרך החשיבה ולפנות גם לקהל הגברי במסרים ממוקדים. השיפור היה כמעט מיידי ובתוך זמן קצר החלו גברים רבים המצויים בסכסוכים משפחתיים לפנות למשרד.

slider

לייצר בידול בעולם תחרותי

אחד העקרונות החשובים בשיווק הוא יצירת בידול. בתחום המשפטי לא מדובר בעניין של מה בכך שכן השוק רווי והגולשים (הלקוחות) מתקשים לאתר את ההבדלים בין המשרדים השונים. בפרט כאשר אלו משרדים חדשים שאינם בעלי מוניטין ושלא יכולים להתגאות בשנות עשייה רבות.

מבחינה זו היכולת של הפרסום הדיגיטלי ברשת לפנות לקהלי יעד מדויקים היא הבשורה החשובה. השילוב שבין כלים אנליטיים ומקצועיים לבין הבנה של התחומים המשפטיים השונים מאפשר לייצר בידול.

דוגמה? בבקשה. לפני מספר חודשים פנה אלינו משרד עורכי דין חדש בתל אביב אשר עוסק בדיני עבודה. "יש כל כך הרבה משרדי עורכי דין בתל אביב והמרכז, במיוחד בדיני עבודה, וקשה להגיע ללקוחות", אמר לנו הלקוח בשיחה על כוס אספרסו במשרד, "המצוקה הזו גורמת לי להתפשר ולקחת תיקים במחירים נמוכים מדי לטעמי".

במקרה הזה, לאור ניתוח המצב, החלטנו לקחת את עורך הדין למסע של "מיתוג ובידול". יצרנו קמפיינים שהתמקדו באוכלוסיות מדויקות כמו סטודנטים וצעירים באזור תל אביב.

למשל, מלצרים, ברמנים, עובדי קבלן, שומרים, מאבטחים, עובדי חנויות וכדומה. במקביל התייחסנו גם לעסקים שמעסיקים את העובדים האלה (מסעדות, בארים, חנויות). הכל תוך כדי התמקדות בתל אביב וסביבתה הקרובה.

הקמפיין הביא למשרד פניות רבות שהגיעו גם מחבר'ה צעירים הזקוקים לשירותיו (בענפים בהם הפרת דיני עבודה איננה נדירה, בלשון המעטה) וגם מצד מעסיקים שהוגשו כנגדם תביעות עובדים. לקוחות המליצו לחבריהם והמשרד צבר בתוך תקופה קצרה שם כמקום המתמחה בנישה ספציפית ובאזור גיאוגרפי ספציפי.

לסיכום,

הדוגמאות האלה הן כמובן רק מעט המחזיק את המרובה. את חברת טופ-דיגיטל המתמחה בשיווק באינטרנט לעורכי דין בלבד הקמנו בשביל להוות כתובת אמיתית ומקצועית למשרדי עורכי דין. זו חברה שחרטה על דגלה לקיים חיבור בין היכרות מעמיקה עם התחום המשפטי, ידע נרחב בזרועות השיווק הדיגיטלי וחשיבה יצירתית.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.