כ-2,000 עורכי דין שמוסמכים מדי שנה בישראל מצטרפים לשוק רווי אשר הולך וגדל בקצב מסחרר. רבים מהם שואפים לפתוח משרד עצמאי אך מתלבטים איך לעשות זאת נכון וכיצד להתבלט בשפע הקיים. הנה כמה מהאתגרים המרכזיים העומדים בפני כל אותם עורכי דין טריים ש"יושבים על הגדר" (לא רשימה סגורה):

 

  • חוסר בשנות ניסיון.
  • העדר קהל לקוחות קבוע.
  • קושי ביצירת קשרים עסקיים עם קולגות ולקוחות פוטנציאליים.
  • תקציבים מוגבלים לפרסום ושיווק.
  • רצון לצבור ניסיון הגורר התפשרות על מחיר (כאשר במקצוע כמו עריכת דין יש גבול תחתון שלא ניתן לעבור אותו מבלי לסכן את המוניטין).
  • העדר משרד או רצון להתחיל לעבוד מהבית (למרות החסרונות התדמיתיים).
  • שאיפה להתמקד בתחום אחד או שניים, ומנגד רצון לפנות לסוגים רבים של קליינטים וצרכים.

אז מה עושים? דיגיטליזציה למקצוע

הבשורה הגדולה שעשויה לענות על מרבית האתגרים הללו היא רשת האינטרנט. פעילות נכונה באינטרנט יכולה לתת במה גם למשרדים "קטנים" שמעוניינים לצבור נוכחות ושם. הנה לפניכם כמה מהפתרונות האפקטיביים שממתינים באינטרנט לעורכי דין בתחילת דרכם.

slider_2_bg

ניסיון

אומנם לא ניתן לכסות על היעדר שנות ניסיון באינטרנט, אבל בכוחה של הרשת לחפות על חיסרון זה. בין השאר על ידי הפגנת מקצועיות. למשל, אתר אינטרנט מושקע עם תכנים מקצועיים בנושאים שונים מאפשר לגולשים להתרשם מהבקיאות והידע של המשרד. כך, גם משרד ללא שנות ניסיון רבות מאחוריו יכול לשדר מקצועיות, הבנה וידע.

היעדר קהל לקוחות קבוע

קידום ושיווק באינטרנט מטרגטים באופן ממוקד לקוחות ספציפיים שהמשרד מעוניין להגיע אליהם. לדוגמה, עובדים הזקוקים לעורך דין לאחר פיטורין, נפגעי תאונות דרכים שצריכים ייעוץ משפטי מול חברת הביטוח וכדומה. שיווק חכם באינטרנט מסייע לבנות מעגל לקוחות על פי הגדרת מאפיינים ספציפיים כמו גיל, מיקום גיאוגרפי וכמובן לפי ביטויי חיפוש. גולשים רבים הם לקוחות פוטנציאליים הסורקים את הרשת במטרה לאתר עורך דין שיסייע להם. הקידום והשיווק ברשת פועל בפלטפורמות מרובות כמו גוגל, פייסבוק, פורומים, אינדקסים וכן הלאה, וכמובן זמין 24/7.

קשרים עסקיים עם קולגות ולקוחות פוטנציאליים

האינטרנט מאפשר ליצור קשר עם לקוחות פוטנציאליים ולרענן קשרים עסקיים באמצעות אתרים ורשתות חברתיות כמו לינקדאין, פייסבוק, פורומים משפטיים וכדומה. אלו הם מקורות טובים להודיע בהם על פתיחת המשרד ולבנות רשת של שיתופי פעולה. ניתן גם לפנות באופן יזום לבתי עסק או אנשים פרטיים שונים, להציג את המשרד, לתת קישור לאתר ולהציע שירות או שיתוף פעולה.

תקציבים מוגבלים לפרסום

היתרון הגדול ברשת הוא השליטה על תקציב הפרסום. מלבד כמה הוצאות מרכזיות "גדולות" כמו הקמת אתר אינטרנט או הרמת דף פייסבוק עסקי, יתר הפרסום הוא שוטף, בעלויות נגישות יחסית, וניתן להגבירו או להפחיתו כרצונכם. בתקופה רגועה אפשר לחזק את השיווק ולחדש את מאגר הלקוחות, ובזמנים עמוסים "להוריד את הרגל מהגז". השיטה הזו נותנת מקסימום Value For Money כאשר התקציבים לשיווק ברשת אטרקטיביים ונתפרים אישית.

רצון לצבור ניסיון מול חשש מהתפשרות על מחיר

כמו כל עסק "טרי", גם משרד עורכי דין חדש צריך לפעמים להציע מחיר אטרקטיבי במיוחד כדי לבנות מאגר לקוחות. היתרון באינטרנט הוא היכולת להגיע לקהלים גדולים ובהתאם לקבל פניות רבות. גם אם קיבלתם החלטה להתפשר (בגבולות הסביר) תוכלו להגיע ללקוחות רבים כך ש"הירידה" במחיר לא תהיה בהכרח משמעותית. מעבר לכך, הפעילות ברשת מאפשרת ללקוחות ליצור עמכם קשר באמצעים ווירטואליים וחוסכת צורך לגבות עלויות בגין פגישות פרונטאליות או טלפוניות.

העדר משרד או רצון להתחיל לעבוד מהבית

לא תמיד לעורכי דין חדשים יש את האמצעים או הרצון להשכיר משרד בתחילת הדרך, על אף הערך שיש בדבר למוניטין של העסק. האינטרנט הוא אמנם לא תחליף למשרד מרשים אך אתר יוקרתי ומכובד משדר רצינות ומקצוענות. בסופו של היום, משרד רק קובע את הרושם הראשוני ולאחר מכן חובת ההוכחה היא על השירות שתספקו. אתר אינטרנט לוקח חלק מ"המעמסה" מבחינה זו ומאפשר להתחיל לעבוד מיד, אפילו לפני שיש משרד.

שאיפה להתמקד ב-2-3 תחומים ומנגד הרצון לפנות לסוגים רבים של לקוחות

מבנה אתר אינטרנט של עורך דין יכול להציע פתרונות יצירתיים לדילמה זו. למשל, על ידי הפרדה למחלקות משפטיות שונות ופנייה למספר תחומי עיסוק במקביל. אמנם לא מומלץ להתפזר על יותר מדי שדות משפטיים אבל בהחלט אפשר להקים משרד הפונה לכמה תחומי עיסוק בו זמנית. כמובן שעורך דין חייב להיות ממוקד ולא להצטייר כמי שנותן שירות מכל הבא ליד.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.